lördag 14 juli 2012

Kalla kårar, spökhus...

Förra lördagen var jag och Linn på loppisturné. Vi begav oss till Hedemora för att besöka några loppisar som vi sett i annonser. På vägen tillbaka så såg vi en loppisskylt vid vägen och svängde in... vi kom fram till ett GIGANTISKT hus, lite smått spöklikt sådär...


Vackert kan tyckas på denna bild, men båda jag och Linn fick kalla kårar när vi besökta loppisen som var i en orenoverad del.

Ialla fall så har jag nu setat och googlat och sökt på nätet massor om detta ställe.. hittar inte alltför mycket info om det. Men det har tydligen varit ett gammalt barnsanitorium, eller hur det nu stavas.
Där "utvecklingsstörda" barn vårdats... 
Läste i ett forum om att man för länge sen fann blodprover och läkargrejor i källaren, SCARY!

Hittade lite bilder från en tid när huset var övergivet och tyvärr vandaliserat..




Sanatoriet Solbacken hette det då, idag är det ett vandrarhem och restaurang. Tufft att våga satsa på ett sånt stort projekt! Här kommer en länk till dagens hemsida där ägarna driver ett vandrarhem.


Gå gärna in och kika, dom har gjort det väldigt fint! Man kan knappt tro att det är samma hus.

Här är länken till forumet jag hittade där det skrevs om detta ställe..


Och ännu en länk till en kille som vart där och tagit bilder för flera år sedan..


Detta stod i tidningen när huset var till salu..

Solbackens sanatorium strax utanför Säter är till salu. För drygt en miljon kronor kan man lägga rabarber på 5.600 kvadratmeter fördelat på 300 rum, skriver Dalarnas Tidningar.
Sanatoriet byggdes 1913 som annex till Säters sjukhus. Därefter har byggnaden tjänstgjort som bland annat flyktingförläggning och övningsplats för militären.
Förutom huvudbyggnaden består fastigheten av en sjuksköterskebostad på 800 kvadratmeter med 25 enkelrum och tre lägenheter, garage och 118.000 kvadratmeter mark och ett antal hektar skog.

Jag har blivit mer och mer nyfiken och intresserad av sånt här gammalt... och övernaturligt eler vad det nu kallas :) Tittar gärna på såna program men kan ha svårt att somna :) Men spännande är det. Iaf så hade jag en kylig känsla i hela kroppen efter det loppisbesöket, vilket fick stället att fastna i mitt huvud! Fast vette tusan om jag skulle våga sova över där ...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!