lördag 8 oktober 2011

Magiskt.......

Svärmor berättade vid kvällens middag att ikväll vid 22 tiden skulle det vara en massa stjärnfall.
Sagt och gjort, jag kikar ut genom fönstret och hoppas få se något. Jag går fram o tillbaka mellan sovrum, hall o Agnes rum, jag ser en stjärna falla.
Jag går ner och ut i morgonrocken, burr..... Står o stirrar upp på en stjärnklar himmel.
Hör hur grannarna står och säger -Där! Och Där!
Men va fan, jag ser ju inga!
Jaja, jag fick ju iaf se en stjärna falla. Och passade självklart på att önska mig något! och det får ni aldrig veta var det var, haha!



När jag står ute och huttrar i min rosarutiga morgonrock och stirrar upp på alla stjärnor, så kommer livet funderingar flygande i mitt huvud. Det är så otroligt fint med en stjärnklar himmel, man kan stirra länge.
Tänk att varje kväll så lyser dom där uppe på samma plats, ibland ser vi dom, ibland inte.

Hur kommer det sig att vissa stjärnor bilder vissa tecken och varför heter dom så egentligen, vem har kommit på dessa tecken och namn? Jag såg både lilla och stora... ja... björn va? Heter det så? Och karlavagnen, sen dom där tre stjärnorna på rad. Och så det starka polostjärnan. Det är mäktigt!


Bilderna är lånade

Fler funderingar som poppar upp i mitt huvud... Vad mer finns där ute? Är vi ensamma? Är jorden den enda planeten med liv? Hur ser det ut på de andra planeterna. Vad är en stjärna egentligen? Och hur kan dom lysa?
Månen lyser starkt...
Det är bra häftigt med universum och allt som hör till. Jag förstår människor med starkt intresse för detta.

Men lite läskigt är det oxå... vem vet vad som finns där ute? Hur länge kommer jorden existera?
Om man tänker framåt, vad kommer mina barns barns barns barns barn och ännu längre fram, få vara med om?

Och tänker man tillbaka, vilka är mina förfäder. Är mina gamla släktingar svenska? Eller finns där band till något annat land? Hur hade dom det? Var dom fattiga, eller hade dom det bra ställt? Vad hette dom, hur såg dom ut?

Dom enda som jag minns är bara mina far o morföräldrar. 
Jag blev att tänka på när detta endå snurrar i huvudet, vilka levde på denna mark som vi idag bor på?
När vi grävde ner fjärrvärme förra hösten så var en arkeolog med och kikade medans dom grävde sig fram.
Hon hittade något gammalt hårspänne bland annat. Spännande.
Hon berättade även att vid granntomten låg en begravningsplats. Och troligen här bredvid, verkstäder och smedjor. Dom har tydligen hittat lämningar av sånt när dom grävde inför de nybyggda husen på gatan bredvid..

ne nu känner jag att detta inlägg blir långt. men det är intressant när funderingarna verkligen börjar flöda...

Nu ska jag fortsätta titta på datorn, kollar på svtplay, Mia Skäringer - Dyngkåt och hur helig som helst.
Hon är ju bara för bra!

Go kväll på er! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!