torsdag 27 oktober 2011

Tror jag har bestämt mig..

Hastigt, men ändå ganska självklart och lite genomtänkt...
Jag står still i arbetslivet idag, jag kommer inte vidare, inte inom det företaget iaf om jag inte är beredd att flytta på mig, vilket jag inte är alls. Trivs bra i Borlänge och kommer inte flytta.

Jobben som jag kan söka är inte speciellt lockande, de flesta är inom handeln, annars har jag ingen behörighet.
Funderade ett tag om jag ville arbeta med barn. Det skulle säkert vara kul, men frågan är om man orkar med det när man har 3 kids i huset redan....
Nu tänkte jag inte förskola, men kanske som fritidspedagog kanske..
Men jag är dock inte helt beredd på att studera i flera år heller...

Så hur hittar man nu en bra kombination utav allt som man vill här i livet?
Jag vill vidare, jag vill kunna mer, och få högre lön. Då måste jag studera!

Jag har hittat en distansutbildning på ett år, Ekonomiassistent. Låter väldigt intressant och det är ju väldigt bra att kunna, även för egen del, med Johans företag och så.
Sen hoppas man ju kunna hitta ngt annat jobb efter utbildningen. Men hoppas kunna klämma in en till unge mitt i allt oxå :) Fast det var den där övertalningen oxå... Den jobbar jag på...

Jo, iaf så har jag ikväll diskuterat med min käre sambo om hur han tycker. han har tycker jag gör rätt som satsar på en sådan utbildning om jag vill vidare.
Och det är ju bara ett år.

Har även setat och räknat på detta... Hur det blir med csnlån. Och jag tror vi faktiskt har råd. Kommer få ut mer i månaden än som mammaledig, i stort sett lika mycket som om jag jobbade mina 75%.
Man har ju ett så kallat fribelopp oxå. En summa per halvår som man får tjäna även om man tar lån från csn.
Vilket gör att jag skulle kunna jobba extra en hel del om jag vill ha mer pengar.

Nackdelen är ju dock att man får mer lån. Men som en vän sa till mig... Studielån är inga dåliga lån. Dom gör det möjligt för dig att komma vidare i livet och förhoppningsvis tjäna mer pengar oxå.

Så sagt och gjort, i helgen ska jag försöka sätta mig ner och skriva en ansökan till utbildningen. Den första kursstarten är redan i januari! Men fanns även i mars och maj med.

Självklart tänker jag ansöka om tjänstledighet för studier igen. Finns ingen anledning att säga upp min tjänst bara för att studera. Det kan jag göra sen när jag hittat ett nytt jobb. Och jag vill ju jobba lite extra under tiden oxå.
Fast jag har ev ett annat extraarbeta oxå på gång, så vi får se vad som sker.

Har lite saker som jag funderar över först, så jag lär ringa csn och kolla.

Känns iaf väldigt bra att ha tagit ett beslut och det känns väldigt rätt just nu.
Jag har ju som mål att någon gång få ett dagtidsjobb, slippa kvällar och helger, kunna spendera den tiden med familjen istället.

Nu ska jag glutta lite på tvn inna jag ska försöka sova. imorn väntar en ny arbetsdag!

Go kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!