måndag 3 oktober 2011

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Det jobbiga är ju att jag redan är stor... Såhär i efterhand på gott o ont så ångrar jag lite mitt val av gymnasium... Vi hade superkul och allt, men det gav inte så mycket nu så här efteråt... När man tänker efter.
Jag hade inte det gedigna intresset att läsa vidare och vilja arbeta inom det området..

Så nu står man här... utan någon speciell utbildning. Ja, jag läste 1år på entrepenörskolan i leksand, vilket var givande.. Men nu börjar jag tveka... Jag älskar att arbeta med service och människor. Men, ett stort men... just nu känns familjelivet viktigare än någonsin och att arbeta inom handeln är inte optimalt när man vill ha mycket tid med sin familj.

Handeln är bra på sitt sätt, och visst kan man klättra högt på stegen.. Men efter Agnes kom så prioriterar jag annorlunda. Men nu är frågan vad ska jag satsa på?
Jag sitter helt otroligt nog och kollar in högskoleprogram. Men, jag vet inte om det är värt att satsa så många år. Drömmen är ju, jobba lite, men med hög lön :) vem vill inte det liksom!

Man ska ju gå o vinna miljoner istället.. kanske det jag ska satsa på, börja spela poker. Det är ju inte för inte som jag kallas för VildÅsa :) haha!

Ne dags att ta sig en riktig funderare på vad jag egentligen vill göra innan livet rinner förbi mig helt..
Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med barn, men samtidigt så är inte det ngt högavlönat yrkesområde.
Men självklart ska man välja något som man kommer att trivas med.

Idag arbetar jag i butik, och jag trivs mindre o mindre. Tyvärr...
Funderat på om man skulle arbetat med ekonomi, men då lär jag läsa en del, då mina kunskaper är vaga....
Jag har läst lite företagskonomi, men skulle behöva bättra på mina kunskaper.

Jag skulle kunna tänka mig ett kontorsjobb, men att man fortfarande har en sorts kundkontakt ändå.
Så vad ska man göra? Jag är inte nöjd med dagens arbetsituation. Finns inga lämpliga jobb på ams.se  så jag tror ju att det gäller att leta reda på intressanta företag och sen kontakta dom i hopp om att dom har ett anställningsbehov.

Men vilka företag ska man kontakta?

Det här med att starta eget är lika bra att jag lägger ner. Den tiden finns inte i min värld. Ne en rejäl funderare är vad jag ska ta mig!

Vad vill du bli när du blir stor?

1 kommentar:

  1. De är inte lätt de där. Man kan fundera hela livet känns de som:-) Jag har oxå gått i dina tankar till och från. Men nu efter mamma ledigheten känner jag bara att jag vill komma tillbaka och verkligen försöka få mig att trivas med de jag gör! Har ju oxå många ggr funderat på att plugga men då är ju den svåra frågan, till vad? Man lär ju veta vad man vill jobba med då. Sen att man har en fast tjänst är ju en trygghet man inte ska förstöra i första taget.

    Jag har länge velat bli brandman, trot eller ej :-) mamma o pappas bästa vän är det så han lät mig göra testet för brandman och jag klarade det:-) De yrket ha alltid verkat spännande i mina ögon. Men vet att de aldrig kommer bli så. Efter att jag blivit mamma har jag tänk mycket på hur kul barnmorske yrket skulle vara:-)

    Hoppas du kommer fram till något bra beslut:-)

    SvaraRadera

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!