tisdag 18 september 2012

Känner mig som en usel mamma..

Varför har man inte testat detta tidigare? Stackars barn!

Jo såhär är det, kanske inte det trevligaste samtalsämnet men ändå.. Måste få lätta mitt samvete. Min älskade dotter har haft problem med förstoppning en hel del en längre tid. Hon har fått laktulos två gånger om dagen, men jag tycker inte det ger någon effekt längre. Vissa gånger är hon superledsen när hon ska bajsa och det ser ut som om hon står och kniper ... när hon e bajsnödig, stackarn det gör säkert jätteont!

Man vet ju själv hur jobbigt det är att va hård i magen.

Jag har prövat microlax ett par gånger tidigare, det är ett tarmretande medel som löser upp avföringen längs ner i tarmen... Men jag har upplevt att hon får svårt att bajsa ganska omgående igen..
En dag förra vecka när jag hämtade henne från dagis så berättade personalen hur ledsen hon varit och haft ont när hon försökt bajsat. Då kände jag att nu måste vi ha hjälp för det jag försökt med hjälper inte.
Ringde BVC direkt och fick komma dit en snabbis morgonen efter... Sköterskan rekommenderade Klyx istället för Microlax.


120ml, rätt upp i röva!

Den ser grotesk ut, men på bvc fick jag mindre pipetter som man för upp... Sen så vågade jag inte trycka i all vätska utan kanske fick in en tredjedel. Och vet ni! Hon bajsade två rejäla lass! Älskade barn, vad lättad hon såg ut, måste vart så skönt, en befrielse!
Hon har ju ofta gått och tagit sig för magen, då har jag frågat om hon har ont... då nickar hon, älskade barn!
Hon ska få Klyx imorn med, och kanske ytterligare en dag vi får se... Sköterskan sa att man kan ge 2-3dgr i följd för att verkligen få ut allt gammalt bajs...

Att vi inte prövat detta förut... Usch får så dåligt samvete när jag vet hur ont i magen hon haft...
Tänkte köpa Klyx förut, men på apoteket så rekommenderar dem Microlax till små barn. 
Kan säga att Klyx är så mycket bättre! Rekommenderar det om ni har barn som är hårda i magen, men kolla själva först med läkare eller bvc såklart.

Jag har en tid misstänkt glutenallergi, då hon vart förstoppad, ont i magen och ofta är hon trött och lite hängig samt att hennes mage ofta är uppsvälld. Vi har fått en läkartid, så jag hoppas att vi kan testa henne för att helt då utesluta gluten... Har mer o mer tänkt om jag själv inte tål gluten, blir ju jämt uppsvälld i magen, får inte ont, men ganska hård... och ständigt trött!
Så får se om kanske jag oxå kan testas.

Hoppas på att kunna hjälpa Lillsnorpan att få en bättre fungerande mage!

1 kommentar:

  1. Klyx är guld, men skall användas sparsamt och som "sista" alternativ. Båda pojkarna har fått det när dom fått i sig mjölk och blir tokförstoppade, samt har även jag använt det några gångar! Skönt att det hjälper bra :-) Kram

    SvaraRadera

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!