tisdag 4 september 2012

Vax, lack, lut, olja - jag blir tokig!

Mitt i studierna sitter jag och läser om olika behandlingar av grangolv. Som ni kanske kommer ihåg så rev jag ur den gamla plastmattan ur vardagsrummet i våras...


Fatta vad ful den var!!!! fattar inte att jag inte gjort detta tidigare, iofs har detta vart ett pågående projekt lääänge nu :)
Iaf, så har jag hela tiden vart inne på den dyra hårdvaxoljan, med ngn sorts vitpigmenterad behandling under då.. Letat och sökt efter text och bild för att få klart för mig hur jag vill ha det. Ja, jag :) Johan har väl inte så mycket att säga till om i det läget, hahaha! Inte för att han bryr sig så mycket heller för den delen :)

Idag ser ju golvet ut som det gjorde när jag tog fram det, dvs obehhandlat grangolv som är slipat sedan tidigare.


Observera att väggarna är numera vitmålade oxå.

Jo, efter en stunds letande har jag nu fastnat lite på att luta golvet, för att förstöra färgningsprocessen som Martin Timell uttryckte sig så fint i filmsnutten från äntligen hemma programmet. Detta förhindrar alltså att golvet gulnar, om jag fattat rätt. Det verkar ju som ett smart drag! Vem vill ha ett gult golv?
Jo, det Herr Timell gjorde sen var att olja golvet med en pigmenterad olja, dock ett mörkt pigment vilket jag inte vill ha..
Men efter läst på några forum så har jag kanske hittat den behandling som jag kanske vill ha, om jag inte hinner ändra mig :)

Några som skrivit att dem lutat sina trägolv, (gran) sen har dem mattlackat efteråt för att få en mer hållbar och tålig yta.. De finns ju nack och fördelar med lack. Skulle det ngn gång behövas repareras så måste hela golvet slipas ner igen.. fördelen med olja är att man kan punktreparera.

Så ja ni ser... nu håller jag redan på att ändra mig.. men än så länge står jag fast vid lutat golv, men sen e frågan olja eller mattlack?
Sen e det ju klart att arbetet skall ju göras oxå, av vem? Ja antingen tar jag saken i egna händer och gör ett försök, kan vara dömt att misslyckas med tanke på mitt korta tålamod.. Eller så kollar jag runt med olika firmor vad dem ska ha... oftast så jäkla dyrt bara.

Tar gärna del av era åsikter om vad ni tycker man (läs jag) ska behandla golvet med. Vill gärna ha ett ljusare golv, men har frångått att det måste vara mycket vitpigment i... Men ljust trä är att föredra!

Samma sak gäller trappen... Usch vad mycket jobb jag har framför mig inser jag nu...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!