tisdag 4 september 2012

Stram budget gör en mamma orolig...

Fick med mig ett infobrev hem från förskolan imorse när jag lämnade Lillsnorpan. Som förälder blir jag orolig... Att kommunen har en tajt budget går ju inte att ta miste på.. Först var jag på väg att inte få plugga klart, för kommunen inte hade råd... Tack den andra kommunen som ställde upp!
Sen drar dem in på blöjorna på dagis (ja jag vet det är en lyx som inte så många andra förskolor har), det gör mig ingenting egentligen då vet jag ju att tösen får de blöjor som e bättre än budgetvarianten.
Nu ska dem dra in på vikariefronten oxå! Hallå samtidigt som dem strävar efter barnens säkerhet och eventuella planerade aktiviteter kan bli inställda. 
Jag hoppas då att dem inte drar ner på antal personal om barnaskaran är den normala. Tycker lite synd om personalen i detta fall, det är ju dem som blir lidande.. Och ev barnen om det vill sig illa. Det är min spontana reaktion på detta brev.
Hur skulle ni reagera?


Vad är det då som gjort att den ekonomiska situationen i kommunen är så dålig i nuläget?
Det måste ju finnas andra poster som man kan dra ner på kan jag tycka!?
Det finns säkert en bra förklaring, men så länge jag inte hör den så har jag min egen uppfattning.
Jag tycker att det är skamligt att dra ner på kostnader på poster där det handlar om omsorg av barn, men även inom äldreomsorgen.
Det är ju människor det handlar om!

Sen finns det säkert vissa Nissar inom kommunen som sitter där på sina arslen och  bara får betalt för att sitta vid ett bord och göra vaddå?
Lägg istället över mer sysslor på kontorsråttorna, dra ner på tjänsterna där istället!

Visst förstår jag att att vikarier kostar pengar, så är det ju bara. Folk blir sjuka så enkelt är det, och speciellt nu till hösten/vintern när alla hemska baskelusker är på intågande.
Bävar för kräksjukorna som komma skall... BLÄ!

Jag e glad att jag läser på distans fram till jul, så skulle det skita sig, så finns alltid möjligheten att ta hem Lillsnorpan om jag tycker att det inte håller måttet.

Nu ska jag inte ha några förutfattade meningar, då jag litar på att personalen gör sitt bästa.
Men man kan inte annat än att bli nojjig när man läser ett sånt här brev..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!