onsdag 22 februari 2012

Förhindra en epidemi....

Usch idag när jag kom till dagis för att hämta trollungen så står det med stora röda bokstäver på tavlan...

DET GÅR MAGSJUKA HÄR NU !

Urk, blev illamående direkt. Tydligen två småttingar som hade kräkts på dagis idag... Huvva! Stackars fröknar säger jag bara. Jag sa direkt att jag håller Agnes hemma resten av veckan! Vill inte få hem magsjuka, det är det värsta jag vet! Så nu håller jag alla fingrar o tår som går och hoppas att hon inte redan är smittad.
Dom hade städat och spritat överallt, men man vet aldrig, barn stoppar ju det mesta i munnen...


Kom ihåg, tvätta händerna!


Sunt förnuft säger ju att man håller sig hemma om man har magsjuka i familjen. 48 tim efter sista symtom, sista kräkan alltså ska man hålla sig hemma för smittoriskens skull.
Och man håller även syskon hemma om man har ett samvete. Även om syskonen inte blir sjuka, så kan dom bära på smittan och smitta ner andra i sin omgivning.

Så nu hoppas jag att de berörda håller sig hemma resten av veckan för att förhoppningsvis inte starta någon epidemi på dagiset. Hoppas övriga barn o personal som var på plats klarar sig oxå.

Vad säger ditt förnuft och samvete i en sån här situation?
Jag förstår om man inte har sjukan i familjen och man måste jobba, då är det så, men har man möjligheten att hålla sig hemma, så gör då det, för både er egen o de andras skull...
Som jag som studerar på distans, eller om man är föräldraledig m yngre syskon, arbetslös eller av annan anledning kan va hemma, låt era barn oxå va hemma.

Ne nu ska jag sluta predika, men det e ju bara för jag har sån extrem fobi för just kräksjukan.

Ne nu ska jag sysselsätta som står o pekar o vill ha ngt från gotteskåpet, japp så är det 1½år och vet redan, inge bra jag vet! 

Må väl!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!