torsdag 16 februari 2012

Skraj som fan...

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med min näsa. Jag blir ofta tät i näsan utan att vara förkyld.
Det går i perioder, med ganska korta mellanrum.
Jag har en sån period nu, och det är apdrygt! Jag blir beroende av nässpray och det är ju inte speciellt bra för slemhinnorna i näsan. Men jag måste.... Hatar att vakna på natten och va helt tät i näsan, ha sovit med öppen mun en längre tid så man är helt torr i munnen och ofta har man fått en beläggning i gomen som e vidrig!

Jag har läst mig till att dettaa handlar ju såklart om näspolyperna. Och att det är en kronisk inflammastion i slemhinnorna. Har man väldigt stora o breda polyper kan man operera bort dom, men man måste ändå fortsätta behandla med kortison för att dom inte ska växa tillbaka.

Att komma ur en sån här period är svårt. Jag måste först trappa ner, sen sluta helt med nässprayen. Det tar några dagar innan svullnaden lägger sig...
Har för längesen testat kortisonnässpray, men det hjälpte inte då, sen dess har jag inte prövat igen..
Men har länge funderat på att söka hjälp. Göra en undersökning för att se hur stora polyperna är.
Kanske är det lämpligt att operera bort dom?



I vilket fall som helst så e jag skraj... Jag har ju kräkfobi och tanken på bara undersökningen att dom ska in med kamera o slang i näsan och ev hals, får mig att avstå..
Satt nyss och googlade och lästeom hur en operation gick till.
Oftast under endast lokalbedövning... Gahhhh! Ligga vaken medan dom skär o skrapar i min näsa! Ne glöm det, men är samtidigt lika skraj för att bli sövd och få en slang nerkörd i halsen..
Där kommer min kräkfobi och paniken in i bilden igen...

Så vad gör man? Står man ut? Vilket jag redan gjort så länge jag kan minnas... säkert 15-20år.. Usch nu lät jag gammal oxå..

Någon som gjort en sån operation, eller har ngn form av erfarenhet av sövning, polyper eller ngt som rör mitt problem?

Jaja, det var kvällens funderingar...

2 kommentarer:

  1. Jag har opererat bort polyperna.var liten så jag minns inte riktigt. Jag blev sövd, ingen slang i hals el näsa, å så fick jag äta hur mycket glass som helst! :)) det är nog inge farligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen får man glass, så varför tvekar jag ;)
      Ne ska väl ta tag i det en vacker dag.... Synd att du inte kommer ihåg så mkt..

      Radera

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!