måndag 13 februari 2012

Veckohandla... Bra eller anus?

Igår gjorde jag en matsedel för veckans vardagar, just för att det ska gå smidigare vid matlagning. Tänkte först testa en sån där matkasse som man kan beställa, men det känns så himla dyrt, sen vet man ju inte om det är något man inte tycker om.. Jag som e en aningens kräsen..

Ialla fall, var nyss iväg och handlade nu innan barnen ska hämtas och f-n det blev ju lika dyrt som en sån där matkasse iaf. Ok, då var jag tvungen att köpa lite basvaror oxå, som bröd o yougurt till frukost,mjölk, frukt osv..

Så om man kanske bortser från basvaror som man alltid måste köpa vilket fall som helst så kanske jag kom ner på en femhundring för 5middagar, och då kommer det garanterat bli mat över, som man då kan ta i matlåda dagen efter. Det går ju att komma billigare undan om man vill det. Men jag är trött på köttbullar och korv, och sånt krafs... me jag tror i slutändan att det är bättre med planering iaf... ett steg i rätt riktning, sen kan man ju köpa billigare produkter när man lärt sig lite nya rätter...

Veckans matsedel här hemma ser ut som följande...

Måndag - Lasagne med grönsallad

Tisdag - Tacopaj

Onsdag - Kyckling och broccoligratäng m pasta

Torsdag - Lax med klyftpotatis och sås

Fredag, Fläskfilé m rotsaker, och EFTERRÄTT

Till helgen får man väl ta lite rester eller det som finns i frysen..

Nu ska jag försöka göra en matsedel för 5 middagar, och köpa hem varje vecka..
Tidigare har jag ju storhandlat en gång/mån, och maten har väl räckt, men man har fortfarande fått småhandla, mjök, bröd o sånt.. Och jag har alltid köpt det jag brukar, sååå tråkigt! Så nu letar jag enkla recept på nät och i tidningar, för och se om vi kan få in lite nytt i huset..

Men det får ju inte va för avancerat, ska gå hyfsat snabbt och ska passa allas munnar.
Vad brukar Ni laga för mat? Kom gärna med tips!

Ne nu ska jag hämta ligan!

1 kommentar:

  1. Jag brukar göra matsedel för 2veckor i stöten, är man inte sugen på just den maten den dagen är det ju bara byta men ngn dag måste maten ätas upp.
    Men det blir mest det gamla vanliga.
    Har dock hittat en maträtt som är god och enkel.
    Koka spagetti, stek kyckling i små bitar.
    Skär upp små bitar av gul och röd paprika, stek dessa tillsammans med kycklingen.
    När du steker allt så kryddar du även med chiliflarn, salt och peppar.
    När allt är färdigstekt så häller du i krossade tomater med basilika smak och låter små puttra en stund i stekpannan. Färdigt!
    Lycka till!

    SvaraRadera

Vad kul att just Du läser min blogg!
Kommentarer mottages tacksamt!